To show everyone how hard I work!! - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Elzemiek Kortlever - WaarBenJij.nu To show everyone how hard I work!! - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Elzemiek Kortlever - WaarBenJij.nu

To show everyone how hard I work!!

Blijf op de hoogte en volg Elzemiek

24 September 2012 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Nu ik hier alweer zo’n 3 weken ben, zal ik eens vertellen wat ik in een normale week zoal uitspook! Mijn officiële werkweek begint op maandag om half 2. Tot die tijd probeer nog wat nuttige dingen te doen, zoals vriendinnen ontmoeten in de stad,hardlopen, proberen mijzelf gitaar te leren spelen (tot nu toe vrij onsuccesvol, maar ik kom er wel ooit) of mijn Russisch op proberen te krikken met een thuiscursus. Het ontbijt is trouwens elke dag cornflakes. Ik snap alleen niet hoe een mens zoiets lekker kan vinden met melk, dus eet ik het maar gewoon droog. Met een glas melk. Om half 2 begin ik dan met het maken van brood. Dat is in principe best wel geinig om te doen, gepaard gaande met wat geklieder hier en daar. Dan is daarna de keuken aan de beurt voor een grote schoonmaak, oftewel al het aangekoekte eten van het fornuis af halen, de hele bende inclusief kastjes een sopje geven, de vloer stofzuigen en dweilen en de eettafel en vooral de stoelen van etensresten ontdoen. Het probleem daarbij is wel dat er te veel spullen op het aanrecht staan, ze hebben namelijk te weinig kastjes (of te veel rotzooi). Het gevolg is dat als je de hele bende weer terug in de keuken hebt staan, het er nog steeds niet uit ziet alsof het net schoongemaakt is. Maar goed, dat is niet anders. Om 3 uur ga ik naar de school van de oudste van 8l om hem op te halen. Daarbij is het super belangrijk dat ik niet vergeet om zijn pakje drinken mee te nemen, als hij dat niet krijgt is hij namelijk de rest van de dag niet te genieten en dat zeg ik dan nog netjes. Voordat we dan weer thuis zijn is het wel een uurtje later, ook al is de school nog geen 10 minuten fietsen. Als we thuis zijn drinken we wat, en begint voor mij een andere uitdagende taak: hou de kinderen bezig totdat ze gaan eten. Als ze rustig zijn en in vrede met elkaar kunnen spelen, kan ik met een gerust hart de was doen (ophangen, afhalen, opvouwen en opbergen), maar helaas gebeurt dat niet altijd. In dat geval speel ik monstertje of voetbal in de tuin, gaan we appels plukken, of spelen we potjes memorie of een spelletje met nijlpaarden. Reuze interessant allemaal. Daarna dek ik de tafel en proberen de moeder en ik (en soms ook de vader) het eten bij iedereen naar binnen te krijgen. Vervolgens wordt iedereen naar boven gestuurd voor bad en bed, en kan ik in alle rust alle restanten van het losbandig leven nog eens opruimen. Daarna is de rest van de avond voor mezelf. Begin oktober moet er een gospel koor beginnen in Cambridge, en daar ben ik van plan om op te gaan:)

De dinsdag begint voor mij op dezelfde manier als de maandag; gitaar, Russisch of met vriendinnen de stad in. Daarna komt rond lunchtijd de ‘shopping man’. Die komt alle boodschappen voor een hele week gewoon lekker brengen! Alle zooi moet dan in allerlei kastjes, voordat ik brood kan maken. Vervolgens zijn op dinsdag alle badkamers aan de beurt. Dit klinkt alsof ik in een enorm landhuis woon, maar in feite zijn het 2 wc’s en een badkamer, dus echt heel veel werk is het niet. Als ik daarmee klaar ben ga ik weer de oudste ophalen en doe ik alle dingen die ik de dag ervoor rond die tijd ook deed. ’s Avonds blijf ik thuis om op te passen, samen met zaterdagavond zijn dat mijn 2 oppasavondjes.

Op woensdagochtend heb ik vanaf deze week een-op-een Bijbelstudie met een meisje uit Schotland. Dat soort dingen zijn hier vrij gebruikelijk:) Daarna doe ik op woensdagmiddag de woonkamer schoonmaken, stoffen en dweilen (en eigenlijk ook de rest van het huis) tot 3 uur. ’s Avonds heb ik voor de verandering een rustige maaltijd, want dan eet ik in de kerk voordat de Bijbelstudie voor mensen van 20-ergens in de 30 begint. Inderdaad, daar ik val niet helemaal in die categorie, maar dat schijnt niemand daar te merken!

Donderdagochtend is normaal gesproken niet zoveel bijzonders, tenzij ik besluit iets geks te doen op de vroege ochtend. ’s Middags is het tijd om de slaapkamers op te ruimen en nog maar eens een keer te stofzuigen. Het opruimen van de slaapkamers van de jongens is overigens vaak een vrij hopeloze zaak, want 5 minuten nadat ze uit school zijn gekomen is het alweer een heidense bende. Maar ach, ik was in ieder geval bezig! ’s Avonds is het altijd gezellig, dan houdt een kerk altijd ‘The Barn’, een café voor buitenlandse mensen in Cambridge! We doen allerlei dingen die ik normaal nooit in Nederland zou doen; internationaal volksdansen, zelf pannenkoeken bakken (ziet eruit als geprakt ei, maar dan in pannenkoek variant), chocola spelletjes etc. We hebben in ieder geval dikke lol, en de vriendinnen die ik daar leer kennen komen uit de hele wereld, van de VS tot Australië en China.

Op vrijdagochtend kom ik bij van de vorige avond en ga ik vaak hardlopen of pijnig ik mijn vingers op mijn gitaar. ’s Middags is het een soort van restjesdag. Alles wat nog gedaan moet worden aan het huishouden wordt dan gedaan, en over het algemeen heeft dit huishouden vrij veel baat bij heel veel stofzuigen. Maar goed, ze hebben 4 kinderen, waarvan 3 hyperactief. Om half 7 eindigt dan mijn officiële werkweek. Na 5 dagen het huishouden doen en voor kinderen zorgen ben ik vrij moe, maar ik leer hier wel heel veel (dit heb ik speciaal even geschreven om mijn moeder gerust te stellen) Vooral op opvoedkundig gebied leer ik veel dingen die ik later ook zou kunnen toepassen. Ik weet wat ik moet doen als ze weigeren mee te komen naar huis, als mijn kindjes liggen te krijsen in bed en ik ben de enige thuis, als ze weigeren te eten en helemaal onder de saus zitten, als ze van woede de hele tuin afbreken of als ze elkaar helemaal in de haren vliegen. De beste tactiek: bel de vader, die lost het wel op. Goed om te weten voor later!

De volgende keren schrijf ik iets over de stad zelf, mijn te gekke kerk en andere dingen die ik allemaal nog moet vertellen!
______________________________________________________

Since I’ve been here for quite a while now, I’ll tell you how a normal week of work looks like for me.
My official week starts at Monday on 1.30 pm. Before that time I try to make myself useful by for instance meeting friends in town, running, trying to teach myself how to play the guitar (quite unsuccessful so far, but I’ll get there once) or attempting to improve my Russian with a do-it-yourself course. By the way, every day my day starts with cereal. I don’t know how the world people can eat that with milk, so I just eat the plain stuff. With a glass of milk. At 1.30 I start with making bread. That’s actually a fun thing to do, accompanied with some mess of course. Then it’s time to clean the kitchen. Usually that involves trying to get all the food leftovers out of the places where they don’t belong, bringing a local flood into the kitchen, vacuum cleaning etc. We have some space issues in the kitchen, so a lot of stuff just doesn’t fill in the cupboards. As a result, the kitchen never looks really clean. At 3pm, I leave for picking up the eldest kid from school. Extremely important note to self: never forget his smoothie. Forgetting ruins his day. The whole picking-up-from-school thing takes about an hour, even though the school really isn’t that far away. Back at home we drink something, and then a really challenging part of the day begins: helping keep the children busy till dinner. If they’re calm and quiet, I can do the laundry, but that’s just not always the case. So then I play football or monster in the garden, pluck apples with them or play memory or a game that involves hippos. Amazingly interesting. Then I start preparing dinner (not the cooking part) and do I help trying to gather everyone for dinner. After dinner, I clean the kitchen and remove all the food from the floor and chairs. The rest of the evening is me-time, but hopefully I can go to a gospel choir starting in October on Monday evening.

My Tuesday starts at the same way as Monday: guitar, running, Russian or friends. After lunch, the shopping man pays us a visit. He just delivers all the groceries for the whole week! Before I can make bread, I put all the stuff in the right places. Next are the bathrooms of the house. That makes it sound like the house is huge, but in reality it is just one bathrooms and two separate loos. When I’m finished I go picking up the eldest one from school and do I everything I did the day before. In the evening I stay at home, that night and Saturday night are my 2 babysitting evenings.

This week on Wednesday morning I’ll start doing one-to-one Bible study with a girl from Scotland. Those things are pretty common here. After that I vacuum clean and mob and dust the living room (and actually the other parts of the house as well) till 3. My dinner that day is literally in church, as a preparation for the Bible study for people in their 20s and 30s. I know, my age doesn’t really fit in that age groep, but none seems to notice!!!

Thursday mornings are normally nothing special, unless I decide to do something crazy. The afternoon is for cleaning the bedrooms and vacuum cleaning again. Normally those activities are quite hopeless, because after the rooms being exposed to the boys for only a couple seconds it looks like a war zone again. But well, I did something! I always love Thursday nights, then a church hosts ‘The Barn’, an café for people abroad in Cambridge! We do all kinds of stuff I’d normally never do, like international dancing, making pancakes by myself (for the result, just picture scrambled eggs, but with pancakes instead of eggs), chocolate games etc. At least we have fun, and the friends I meet there are from all over the world, from the US till Australia and China.

On Friday mornings I normally have a ‘hangover’ from the night before and do I go for a run or torture my fingers with my guitar. The rest of the day is for the leftovers, or unfinished work. Normally that involves vacuum cleaning. My week ends at 6.30pm. After 5 days of cleaning and taking care of kids I’m quite tires, but I learn a lot here (this sentence is especially written to keep my mum calm) Especially about the raising kids part I learn a lot of things that might be helpful in the far future. I know what to do if the children refuse to go home with me, if they are crying and I’m the only one home, if they refuse to eat and are covered with sauce, if they turn the garden into a war zone or fight with each other. In all those cases, the best thing to do: Call daddy, he’ll take care of it. Good to know.

Next couple times I’ll write about the city, my awesome church and other stuff I just need to tell you!


  • 25 September 2012 - 11:00

    Machteld:

    Heey,
    Het ziet eruit alsof je het helemaal naar je zin hebt daar! Het klinkt in ieder geval supergaaf! Met kerst ben ik nog steeds van plan te komen, samen met Annelinde. Blijven we dan bij jou slapen (kan dat?) of moeten we iets anders opzoeken om 's nachts te gaan liggen?
    Liefs Machteld

  • 25 September 2012 - 19:28

    Henny Brouwer:

    Hoi Elzemiek,

    Jammer dat we dat volksdansen niet kunnen zien. Kun je niet een filmpje uploaden ofzo?

    Groetjes,

    Henny

  • 06 Oktober 2012 - 12:39

    Henriëtte Kwakkel:

    Dag Elzemiek,

    Ik probeer jou verslag ook af en toe te lezen om te kijken hoe het je daar vergaat in Engeland. Wij zijn dit jaar ook in Cambridge geweest! Prachtige stad. Volgens mij heb je het daar wel naar je zin en red je je daar wel. Groetjes van de Kwakkels in Elburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elzemiek

Actief sinds 21 Juli 2012
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 8998

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 01 Augustus 2013

Au pair in England

Landen bezocht: